محتوانویسی چیست ؟ محتوا نویس کیست؟ اگر شما هم جز آن دسته از افراد هستید که فکر میکنید محتوا نویسی یک شغل درست و حسابی محسوب نمی شود و کلا همه میتوانند به راحتی محتوا بنویسند، پیشنهاد میکنم این مقاله از فراز نتورک را تا انتها بخوانید. قطعا با خواندن این مقاله نظرتان در مورد شغل محتوا نویسی و محتوا نویسان تغییر میکند. اگر شما کارفرما هستید و نمیدانید که اصول محتوا نویسی در وب سایت چیست؟ این مقاله بسیار برای شما کاربردی خواهد بود. اگر شما یک نویسنده هستید که برای وب سایت های مختلف متن و محتوا تولید می کنید اما با اصول و قواعد محتوا نویسی آشنایی ندارید حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.
شغل محتوانویسی چیست؟
برای پاسخ به این سوال که شغل محتوا نویسی چیست باید به شما بگویم که تعریف دقیقی برای آن وجود ندارد. و در فضای دیجیتال بیشتر به کسانی که در وب سایت ها به تولید محتوای متنی میپردازند محتوا نویس می گویند.
البته این راهم بگویم که محتوا نویسی ابعاد گسترده تری دارد و فقط به فضای دیجیتال محدود نمیشود. تولید محتوا های محتلف از جمله متن و ویدیو و صوت و عکس در شبکه های اجتماعی نطیر فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، تلگرام و … نیز در گستره ی فعالیت های یک محتوا نویس قرار میگرد. در این مقاله چیزی که مورد نظر ما است محتوا نویسی به صورت متنی در وب سایت ها است و میخواهیم بدانیم، کسانیکه در وب سایت ها به نوشتن میپردازند چگونه این کار را انجام میدهند.
همان طور که می دانید محتوای متنی و مقالات، در وب سایت ها روح و جان آن وب سایت محسوب می شوند. اگر بخواهیم به گوگل نشان دهیم که وب سایت ما فعال است و در حال خدمت رسانی به کاربران است باید از محتوا کمک بگیریم.
با توجه به این نکته ای که گفتیم نیاز به یک محتوا نویس بیش از پیش احساس شد. افراد زیادی که توانایی نوشتن داشتند دست به کار شدند و از این طریق برای خودشان کسب درآمد کردند و می کنند. حتی شرکت هایی مخصوص محتوا نویسی بوجود آمده است که افراد زیادی مشغول به کار محتوا نویسی هستند در این شرکت ها.
شما میتوانید محتوای سفارسی آسان را تولید کنید.
6 اصل مهم برای محتوا نویسی در وب سایت
در ابتدا ی کار برای اینکه بدانیم محتوا نویسی چیست باید تکلیف خود را روشن کنیم و بدانیم که محتوا نویسی در فضای دیجیتال، اصول و قواعد مخصوص به خود را دارد. اینکه وردپرس را باز کنیم و شروع کنیم در بخش نوشته ها هرچه دم دستمان می آید بنویسیم کمکی به پیشرفت کسب و کار ما نمی کند.
بهتر است از ابتدا اصول و قواعد مربوط به محتوا نویسی را بدانیم و طبق آن عمل کنیم تا بتوانیم بهره وری مناسب را از این شغل داشته باشیم.
اصل اول: برای کاربر بنویسیم
اولین و مهم ترین اصل که باید برای محتوا نویسی بدانیم این است که حتما حتما برای کاربران بنویسیم نه برای رباط های گوگل.
متنی که برای کاربران جذاب باشد و بتواند مخاطب را ترغیب کند که در سایت شما بماند و البته نیازش برطرف شود.
با خواندن مقالات و محتواهای سایت شما بتواند چیز تازه ای یاد بگیرید، بکار بگیرد و در انتها مقاله ی شما برای کاربران سودمند واقع شود.
به شما پیشنهاد میکنم که: مقاله ی اصول محتوا نویسی را بخوانید.
اصل دوم: کپی ممنوع
دومین اصل و نکته ای که باید بدانید این است که، محتوای شما به هیچ عنوان نباید کپی برداری شده از وب سایت های دیگر باشد.
خودتان را به جای گوگل بگذارید، گوگل وقتی می بیند یک وب سایت به صورت کاملا اصولی محتوا تولید می کند و زحمت فراوانی برای تولید محتوای اصولی می کشد، رتبه های خوبی به آن سایت می دهد.
حال یک سایت دیگر پیدا شده است که بدون دردسر و زحمت فقط با کپی برداری، محتوای آماده داخل سایتش قرار داده است. از آنجا که گوگل راستی و درستی برایش اهمیت فراوان دارد، به هیچ عنوان محتوای کپی برداری شده را نمی پسندد و به راحتی آب خوردن صفحه ی سایت شما را از نتایج حذف می کند. پس توصیه ی اکید من به شما این است که اصلا و ابدا به سراغ محتوای کپی نروید.
اصل سوم: محتوای سئو شده
سومین اصل و نکته که اغلب نویسندگان به آن توجه نمی کنند محتوای سئو شده است.
محتوای سئو شده برای سایت تان تولید کنید.
درست است که ما باید برای کاربران بنویسیم و نیاز های آنها را برطرف کنیم. اما اگر به اصول و قواعدی که گوگل برای ما تعیین کرده است بی توجه باشیم گوگل هم به ما بی توجه می شود و دیرتر به ما رتبه می دهد.
در اصل هدف از نوشتن محتوا برای یک کسب و کار اینترنتی این است که در گوگل بهتر دیده شود. برای بهتر دیده شدن باید اصول و قواعد محتوای سئو شده را بدانیم تا بتوانیم چند پله از رقبایمان جلو بیفتیم.
اصل چهارم: با محاطب تان راست گو باشید
اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید ولی ارسال رایگان ندارید به هیچ عنوان به دروغ در سایت تان از کلمه ی ارسال رایگان استفاده نکنید. چرا که این محتوای دروغ باعث بی اعتمادی کاربران تان می شود و چه بسا تبلیغ منفی برای شما به همراه داشته باشد.
اگر شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی از هر نوعی هستید باید این را بدانید که راست گو بودن برای ایجاد اعتماد برای کاربران تان در واقع یک اعتبار برای شما به جساب می آید پس هیچ گاه اعتبار خود را با محتوای دروغ و متن های دروغین به خطر نیندازید.
اصل پنجم: با برنامه پیش رفتن سریع تر شمارا به اهداف تان نزدیک می کند
برای نوشتن محتوا برنامه داشته باشید. سعی کنید طبق یک برنامه ی حساب شده برای خودتان تعیین کنید که در طول یک هفته یا یک ماه چند محتوا می خواهید منتشر کنید؟ این محتوا ها قرار است چه موضوعی داشته باشند؟ حواستان باشد کیفیت محتوا برای شما مهم تر از کمّیت آن باشد. به شما قول می دهم اگر شما در هفته فقط یک محتوای با کیفیت و اصولی تولید کنید چندین پله از رقیب تان که در طول هفته ده ها محتوای بی کیفیت تولید می کند جلوتر هستید.
اصل ششم: پیگیر محتوای خود باشید
کار شما تازه بعد از نوشتن مقاله تان شروع می شود. شما پس از نوشتن و انتشار مقاله تان باید پیگیر باشید و ببینید که چه بازخورد هایی برای این مقاله و محتوای شما توسط مخاطبان و کاربران بوجود آمده است. اگر بازخورد های خوب گرفته اید همین روند را برای مقالات بعدی خودتان هم ادامه دهید یعنی نقاط قوت خودتان را حفظ کنید. اما اگر بازخورد خوبی نداشتید تلاش کنید نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. آنها را تبدیل به نقاط قوت کنید.
نتیجه گیری نهایی:
در آخر این مقاله از فراز نتورک امیدوارم که توانسته باشم به خوبی به سوال محتوانویسی چیست پاسخ بگویم. البته لازم میدانم به شما بگویم محتوا نویسی در وب سایت، به سئو داخلی سایت شما کمک بسزایی می کند. حتما آن را جدی بگیرید و اگر کارفرما هستید از نویسندگان سایت خود بخواهید اصولی بنویسند و اگر محتوا نویس هستید به دنبال کسب آگاهی بیشتر برای نوشتن محتواهای اصولی باشید و اصولی بنویسید تا گوگل و کاربران شما را دوست داشته باشند.
Leave a comment